Jay Lumen: “Opravdový music lover”
Související
Akce
Novinky
- Aftermovie z Apokalypsy New Age
- Fotoreporty z Áčka
- Apokalypsa New Age – praktické informace
- KOMPLETNÍ TIMETABLE – APOKALYPSA New Age
- 4 Dny do APOKALYPSY
- Eto & Gab: Nejjednodušší cesta je ta nejsprávnější
- Jay Lumen: „Mejdanoval jsem každej druhej den.“
- Rozhovor s Horacio Cruz - Apokalypsa 36
- Miss Djax: Whisky už nepiju.
- Kosmetické úpravy účinkujících APOKALYPSY New AGE
- Advent & Industrialyzer:Publikum má poslední slovo
- Hardtechno na Apokalypse končí!
- APO 36 - rozhovor s A.Paulem
- Unikát světového techna Eric Sneo
- Andre Galluzzi: “Od minimalu po maximal!”
- Apokalypsa 36 se opět stěhuje!!!!
- Rozhovor s A.Paulem - Apokalypsa 36
- Pětice otázek pro Triple Religion
- V 51 letech za DJ pultem – Miss Djax!
- Videopozvánka Triple Religio
- APOKALYPSA contest – vyhlášení výsledků prvního ko
- Eric Sneo vás zve na Apokalypsu
- KAISERDISCO NA APOKALYPSE V BOBYCENTRU!
- INTERVIEW HORACIO CRUZ
- Apokalypsa New Age bude v Bobycentru!!!
- Video Invitation - Eto & Gab @ Apokalypsa New Age
- Trailer Apokalypsy 36!!!
- Zdravice - Horacio Cruz
- Apokalypsa 36 - New Age
- MEGAMIX APOKALYPSY 36 PŘIPRAVÍ TOKY!
- APOKALYPSA 36 – DJ CONTEST
- Apokalypsa 36 - HardTechno stage se poodkrývá
- APOKALYPSA - INTERVIEW DALIN VAJCNER
- Apokalypsa 36
Fotky
Ostatní párty série
- Apokalypsa 43
- Apokalypsa 42
- Apokalypsa 41 - Revelation
- Apokalypsa 40 - Judgment Night
- Apokalypsa 39 - Dark Angels
- Apokalypsa 38 - 15 Years Anniversary II
- Apokalypsa 37 - 15 Years Anniversary
- Apokalypsa 36 WurmUp - ROXY
- Apokalypsa 36 WurmUp - Klaudia Gawlas
- Apokalypsa 35 - Mayan Code
- Apokalypsa 34 - After
- Apokalypsa 34 - All Star Game
- Apokalypsa - Recapitulation
- Apokalypsa 30 - Jubileum
- Apokalypsa 31- Virtual Reality
- Apokalypsa 22 - After party
- Apokalypsa 32 - 10 Years Anniversary
- Apokalypsa 33 - The Bells
APOKALYPSA 36 - Bobycentrum Brno - 22.11.2013
Jay Lumen: “Opravdový music lover”
Hvězda apokalyptické Radost FX stage pohybující se na vlně house, tech-house i techna. Nejúspěšnější maďarský DJ, jehož kalendář je nabitý až do konce roku nám poskytl exkluzivní rozhovor, ve kterém popisuje své hudební začátky, maďarskou festivalovou scénu i vztah k labelu Drumcode, na kterém loni společně s Garym Beckem vydal famózní desku.
.
Ahoj, které album nebo skladba v poslední době upoutalo tvou
pozornost?
Huh, teď popravdě nevím. Sleduji rozmanité spektrum hudebníků a to jak
z dob dřívějších, tak současných. Líbí se mi všechno od klasického
orchestru, přes pop, rock, chill out, breakbeat, až po současnou elektroniku
samozřejmě. Všechny tyto vlivy jsou pro mě inspirativní.
Jak by ses sám charakterizoval ve třech větách?
Člověk s pozitivním nadhledem.
Opravdový “music lover”, který udělá cokoli proto, aby se jeho sny staly
skutečností.
Vyrovnaná osoba.
Slyšel jsem, že jsi dřív hrával na violu. Zahraješ si občas
i v dnešní době na tento klasický nástroj? Do jaké míry jsou pro tebe
užitečné znalosti hudební nauky při komponování elektronické
hudby?
Máš pravdu, hrával jsem na violu na speciální základní hudební škole.
Dnes už ale bohužel necvičím, což je škoda, protože veškerou techniku
jsem již zapomněl. Hudební škola mi však dala dobré základy, které se mi
v následné kariéře samozřejmě hodily.
Zmínil jsi tvou zálibu v klasické hudbě. Která epocha se ti
líbí nejvíc?
Do jisté míry jsem ovlivněn filmovou hudbou, zejména pak od autorů jako
jsou John Williams, Alan Silvestri, Hans Zimmer, Howard Shore, James Horner a
mnoho dalších. Jsou to pokračovatelé Mozarta, Beethovena, či Bacha. Pro mě
jsou tito pánové nejlepšími skladateli klasické hudby dneška. Dávají
filmům život.
Maďarsko, ze kterého pocházíš, je poslední dobou velmi
oblíbenou destinací pro všechny milovníky nejen elektronické hudby.
Festivaly jako Balaton sound a Bonusz lámou rekordy návštěvnosti. Co, podle
tebe, vězí za jejich úspěchem? Jak vidíš jejich budoucnost?
Ano, tyhle open-airy jsou skvělé, stejně jako SZIGET, který je hlavní
událostí roku již posledních několik let. Proč jsou tak úspěšné?
Důvodem je, dle mého názoru, to že lidé dostanou šanci poslechnout si
spousty velkých jmen na jednom místě a v krásném prostředí. Například
Balaton sound se koná přímo na kouzelném břehu jezera. Navíc tento rok se
poblíž bude konat zbrusu nový festival s názvem Be My Lake, který bude
zaměřen pouze na underground EDM. Právě tento příklad je odpovědí na to,
jak vidím budoucnost zdejších festivalů. Mimochodem jsem nesmírně rád,
že na všech těchto akcích hrávám rok co rok a mohu tak sledovat jejich
evoluci.
.
Před pár lety se napříč Evropou mluvilo o “krizi taneční
scény”, která podle některých stále trvá, podle jiných už skončila a
další tvrdí, že ani nikdy nebyla. Jak to vnímáš ty, jakožto DJ z
“východního bloku”, který cestuje po celém světě?
Záleží na tom, co nazýváme termínem “elektronická taneční hudba”.
Jakmile začalo plno (dříve) nezúčastněných producentů a sponzorů
investovat do mainstreamové EDM, tak se problém prohloubil. Já tento žánr
ale neberu jako opravdovou EDM… pro mě je to jen umělý pop, ze kterého
křičí: “Pojďme zarobit!”. Nevnímám to jako skutečnou hudbu.
Pokud se však bavíme o undergroundové nebo alespoň kvalitní EDM, tak
musím přiznat, že situace nebyla v posledních letech slavná. Začínám
však cítit, že tato sféra stále sílí a čím dál tím méně lidí
vyhledává onen “festival sound”, který se na ně dennodenně valí
z rádií. Co se tak dívám, tak čím dál tím více lidí začíná
vyhledávat kvalitní hudbu, takže z tohoto pohledu si troufám tvrdit, že
EDM scéna je den ode dne silnější.
Abych byl upřímný, sám jsem žádnou krizi v posledních letech nepocítil.
Neměl jsem takřka šanci vydechnout a můj kalendář je popsaný odshora
dolů, takže takhle to cítím já. Doufám, že tím nikoho neurazím. Možná
majitelé klubu a organizátoři mají jiný názor, ale věřím, že nijak
diametrálně odlišný.
Minulý rok jsi společně s Garym Beckem vydal na legendárním
techno labelu Drumcode společnou desku. Do jaké míry se stal tento počin
důležitým mezníkem v tvé kariéře?
Musím říct, že naprosto uznávám historii labelu Drumcode a samozřejmě
tato deska byla velmi důležitou událostí mé kariéry.
A co se změnilo? Jsem nesmírně rád, že všechny moje releasy se
v posledních třech letech umístily v první desítce prodejnosti a to jak
na Beatportu, tak ve vinyl shopech. Takže deska na Drumcodu (která se dostala
do Top 10 techno / tech-house na Beatportu) se pro mě stala dalším elánem
pro to co dělám a jakou cestou jsem se vydal. Pokud vím, tak tato deska je
stále druhým nejprodávanějším počinem, který na Drumcode v posledních
letech vyšel, takže jsem skutečně šťastný, že jsem se stal součástí
Drumcode rodiny. Na druhou stranu bylo zároveň úžasné spolupracovat
s Garym Beckem a plno lidí se mě ptá, jestli z naší spolupráce něco
vzejde i v budoucnu.
Mockrát všem děkuji za skvělé ohlasy na tuto desku a to jak za sebe, tak za
Garyho!
Jak se ti vůbec líbí současný sound labelu
Drumcode?
Někdy mi sedí, někdy ne. Samozřejmě záleží na konkrétním umělci a
desce. Nicméně hraji spousty věcí z Drumcodu, takže musím přiznat, že
se mi líbí.
Jak si zaznamenáváš hudební nápady, které tě zastihnou jinde
než ve studiu?
Snažím se je pamatovat (smích). Nebo si nazpívám nějakou melodii do mp3
přehrávače. Naštěstí mám celkem dobrou muzikální paměť, takže pokud
si nějakou inspirativní melodii zazpívám, většinou se mi do
paměti vryje.
V České republice jsi již několikrát hrál. Jaký dojem
v tobě naše země zanechala?
Hrál jsem u vás několikrát – především v Praze a byly to vždy
povedené mejdany, takže nepochybuji o kvalitě vašich party people a kráse
vašich žen!
Co je tvým oblíbeným drinkem před a po vystoupení?
Neperlivá voda.
Rozhovor připravil v červnu 2013 Nois
Jay Lumen live at Balaton Sound 2013
(CZ/Eilonwy
Züčastní se
(CZ/Eilonwy
trancman1